כשממשלה או רשות מקומית, מחליטים לבנות כביש חדש, יש לו כמה תכליות: ראשית, הוא אמור לאפשר לנהגים ליהנות מאופציה להגיע ממקום למקום ובצורה נוחה ומהירה, שנית, למנוע פקקים או לשחרר פקקים קיימים בכביש אחר, שלישית, הרבה פעמים בניית כביש חדש נועדה לשפר את מצב הבטיחות במקום ולהקטין את כמות התאונות שמתרחשת בכביש אחר.
הנושא של תכנון תנועה וכבישים השתפר והתייעל מאוד במהלך השנים. אם עד לפני לא מעט זמן, המחשבה היתה שכל כביש אשר ייבנה הוא טוב ויכול לעזור לזרימה נכונה של התנועה, הרי שהיום מבינים שהמטרה היא לא רק לאפשר זרימה של תנועה או לפתוח צירם למקומות חדשים, אלא יש דברים נוספים שצריך לקחת בחשבון, בין אם זה היבטים כלכליים, סביבתיים והיבטים נוספים שיכולים להשפיע על הנהגים והסביבה.
צריך לזכור, תכנון תנועה וכבישים, בין אם מדובר בכביש בינעירוני או כביש עירוני, הוא נושא בעל השפעות מרחיקות לכת ולמשך שנים רבות. לא מדובר בעניין פעוט. מדובר בתחום שההוצאה בו היא עצומה, ויש לו השפעות לאורך שנים ארוכות. לכן גם התכנון של יועץ תנועה צריך להתבצע בהתאם.
כיצד מבצעים תכנון נכון?
בשלב הראשון, יש לבדוק לשם מה צריך את הכביש, מה המטרה שלו, את מי הוא אמור לשרת וכיצד, וכן מה התועלות שלו. בין אם זה תועלות כלכליות, תועלות בטיחותיות או אחרות.
בשלב השני, יש לבחון כיצד נכון יהיה לסלול אותו, באיזה תוואי, כמה נתיבים, ומה זה דורש. ישנם כבישים שיהיה צורך לשנות בשבילם את הסביבה, אחרת לא יהיה ניתן לסלול אותם.
בשלב השלישי, צריך לבחון מה יהיה נכון להציב בכביש, האם יש צורך לשים רמזורים, כיכר, חיבור למחלף או כל דבר אחר. זה כמובן תלוי במיקום הכביש ובתוואי שלו.
צריך להדגיש, התכנון חייב להיות מסודר ומאורגן, לפני שמתחילים בתהליך, אחרת יהיה מאוד קשה לבצע שינויים בעתיד, מה עוד שזה יכול להוביל לעלויות כלכליות עצומות. לכן, יהיה רצון לתכנן הכל מבעוד מועד מול יועץ תנועה וחניה מוכר ולא להתחיל בביצוע לפני כן.