אביזרי בטיחות בדרכים במרחב העירוני וכיצד הם מונעים תאונות דרכים

אביזרי בטיחות בדרכים במרחב העירוני וכיצד הם מונעים תאונות דרכים

עבור רובינו, הנוהגים ברכב כמו גם הולכי הרגל, אביזרי בטיחות בדרכים ככלל ובמרחב העירוני בפרט הנם "שקופים" ולא מושכים את תשומת ליבינו.

יחד עם זאת, לאחר קיום אין ספור מחקרים בנושא, אין ספק שתועלתם בהגברת הבטיחות בדרכים רבה וחשובה ולא פעם הם יותר אפקטיביים משירים, פוסטרים וסיסמאות בטיחות בדרכים המשודרות לנו ללא הרף באמצעי התקשורת  בעלויות אדירות. אחת הבעיות בחוסר מודעות לתפקידם ואופן פעולתם של אותם אביזרי בטיחות היא חוסר היכולת של נהגי הרכב להיעזר באביזרי בטיחות אלה ולהפיק מהם את התועלת המקסימאלית. נסקור כאן בקצרה מספר סוגים של אביזרי בטיחות בדרכים למחרב העירוני ואופן פעולתם.

אם כן, אביזרי בטיחות בדרכים נמצאים במרחב העירוני ואם נשים לב נוכל להתחיל להבחין בהם ללא קושי. ישנם מקומות בהם קיים ריכוז גבוה יותר של ציוד בטיחות בדרכים כמו למשל חניונים של מבני משרדים מפוארים או מרכזים מסחריים. בנוסף, התקנת אביזרי בטיחות בכבישים נתון לשיקול לדעתה של כל עירייה. כפועל יוצא ניתן למצוא עיריות מסויימות בהן הוקדשו תקציבים רבים לנושא ונקודות תורפה בטיחותיות בעיר טופלו בעזרת התקנה של אביזרי בטיחות. במקביל ניתן למצוא עיריות אחרות בהן המודעות לנושא הבטיחות נמוכה יותר (או לחילופין, מצבה הכלכלי של העירייה בכי רע) בהן אביזרי בטיחות נדירים יותר.

סוגים של אביזרי בטיחות

אז על אילו אביזרי בטיחות בדרכים אנו בכלל מדברים? קיים מספר רב של אביזרי בטיחות המיועדים למרחב העירוני. חשוב לציין כאן כי לכל סביבת נהיגה יש את אביזרי הבטיחות הייעודיים לה: בכביש המהיר לא נראה למשל פסי האטה בעוד האחרונים אופיניים מאוד למרחב העירוני  ולחניון. במרחב העירוני סביר להניח שניתקל כאמור בפסי האטה, מראות פנורמיות, עמודי סימון ומניעת חניה, מפרידי נתיבים וכו'. ניתן למצוא מידע מקיף אודות כל אחד מאביזרים אלה באיזור המאמרים בנושא אביזרי בטיחות באתר ברק תשתיות. בנוסף חשוב לציין כי קיימים אביזרי בטיחות שונים אשר ניתן להשתמש בהם במספר אופנים על מנת לקבל אפקט ותועלות שונות.

שלושה אביזרי בטיחות בדרכים חשובים ואופן פעולתם

אם נרצה לסקור את אביזרי הבטיחות החשובים ביותר לפי סדר, אין ספק שפסי האטה צריכים להופיע בראש הרשימה. לפסי האטה השפעה יעילה וידועה על הפחתת מהירות הנסיעה של כלי רכב באיזור בו הם מותקנים. היות שמהירות שאינה מתאימה לתנאי הדרך היא גורם משמעותי בגרימת תאונות דרכים גם במרחב העירוני, הפחתת מהירות הנסיעה היא הצעד הראשון בו יש לנקוט ע"מ להגביר את הבטיחות. קיימים מספר סוגים של פסי האטה: פסי האטה מוכנים, פסי האטה כבושים מאספלט, כריות האטה ועוד ולכל אחד היתרונות והחסרונות שלו. חשוב לציין בהקשר זה כי לפסי האטה אפקטים סביבתיים נוספים כגון הפחתת כמות התנועה ברחוב מחד ומאידך הגברת הרעש וזיהום האויר.

המראה הפנורמית – הגברת הבטיחות בצמתים

אביזר נוסף חשוב הוא מראות פנורמיות. מראות אלה נועדו לסייע לנהג להבחין במתרחש בשטחים מתים, בעיקר בצמתים לא מרומזרים. כאשר שדה הראייה חסום (מה שנקרא "שטח מת"), הנהג אינו יכול לדעת האם רכב מתקרב אל הצומת מהנתיב שבניצב. נהגים רבים נוטים במצבים אלה, לקחת סיכון ולהכנס אל הצומת מבלי לראות את כלי הרכב האחרים. כתוצאה מכך מתרחשות לא פעם תאונות. פיתרון אחד לנושא הנו התקנת מערכת רמזורים אולם בשל העלויות הגבוהות של המערכת, לא מתקינים אותן במרבית הצמתים. פיתרון חליפי ויעיל הוא שימוש במראות פנורמיות. מראות אלה משקפות לנהג את המתרחש בנתיב האחר ומסייעות לו לקבל החלטה באשר לאפשרויות הכניסה לצומת. חשוב לדעת בהקשר זה כי התמונה המשתקפת ממראה פנורמית הינה מעוותת ולא ניתן לקבל אומדן מרחק אמין על פיה. לפיכך, גם אם רואים רכב במראה המשתקף כרחוק, מומלץ להמתין שיעבור את הצומת ורק אח"כ להכנס אל הצומת.

עמודים למניעת חניה על מדרכות

בעיה נוספת בה נתקלים הולכי רגל בעיר היא כלי רכב החונים על מדרכות וסוגרים את נתיב ההליכה. בשל כך, נאלצים הולכי הרגל לרדת לכביש שם הם מסתכנים בפגיעת כלי רכב. הפיתרון לבעיה הוא שימוש בעמודי חסימה למניעת חניה. בשוק קיימים מספר סוגים של עמודים למניעת חניה אולם המשותף לרובם הוא היותם קשיחים. כתוצאה מכך עמודים אלה נעקרים ממקומם כאשר רכב פוגע בהם ויש לבצע התקנה מחדש או החלפה כללית של העמוד. בהקשר זה חשוב לציין כי גם הרכב עצמו יסבול מנזקים אשר יגדילו את ההוצאות השוטפות על הרכב ובפרט את עלויות הביטוח אולם עדיין, דריסות מעין אלה נחשבות לדבר שבשגרה בכל איזור אורבני. בפועל, עלויות תחזוקה של עמודים אלה גבוהות מאוד ועיריות מאפשרות להם להיעקר ללא החלפתם. תוך זמן לא ארוך שב המצב לקדמותו וכלי רכב חוזרים לחנות על המדרכה. קיימים מספר סוגים חדשים יחסית של עמודים חסימה למניעת חניה המציגים יכולות אלסטיות, אשר לא נעקרים בפגיעת כלי רכב ויחזיקו מעמד לאורך זמן.

 

כתיבת תגובה

סגירת תפריט